zondag 15 februari 2015

Zorgen over KLM, te weinig urgentie in Den Haag

In Amstelveen maken we onze grote zorgen over de KLM. Ook onze collega’s in de regio zoals Paul Slettenhaar, Achmed Baadoud en Kajsa Ollongren houden hun hart vast. De vraag is, of het Air France lukt om de KLM verder in te lijven. Op 18 februari is daar een belangrijke vergadering over. Als KLM verder wordt uitgekleed door de Fransen, dan kost ons dat duizenden banen. Niet alleen in Amstelveen, maar in de hele regio. Vandaag in de Telegraaf onderstaand artikel van journalist Ruben Koops over de situatie.

Van staatssecretaris Wilma Mansveld merken we op dit moment te weinig urgentie om ons nationale belang te verdedigen. Daarbij komt, dat ze in Frankrijk niet onder de indruk zijn van een staatssecretaris.

Daarom heb ik al eerder heb ik gepleit om van KLM een ‘chefsache’ te maken. Onze VVD-premier Mark Rutte zou het onderwerp moeten oppakkenAls we vanwege de Franse economische politiek de KLM, en op termijn de positie van Schiphol, verliezen dan is dat slecht voor heel Nederland. 

Zie ook: AmstelveenDichtbij, en AmstelveenWeb.

donderdag 12 februari 2015

Meevaller van 51 mille uit IJsland

Over twee onderwerpen had ik slapeloze nachten toen ik in 2010 wethouder werd in Amstelveen. De verloren € 15 miljoen bij Landsbanki in IJsland en de tunnel van € 100 miljoen  voor de A9 (betaald door grondopbrengsten). Inmiddels zijn we bijna vijf jaar verder en de miljoenen uit IJsland zijn gelukkig terug. Ook is het contract voor de A9  aangepastVandaag kwam er ook nog eens  een meevaller uit IJsland.
Vijf  jaar geleden had ik het nooit voor mogelijk gehouden dat het allemaal zo positief zou aflopen. De les voor mij is dat we in Amstelveen ons ‘boerenverstand’ moeten gebruiken en ons niet gek laten maken door mensen die gouden bergen beloven. De nieuwssite AmstelveenBlog (journalist Johan Bos) schreef er onderstaand bericht over.
Amstelveenblog: Ook een restant van de rente, waarop de gemeente te niet meer had gerekend, is nu uit IJsland binnen. Het gaat om een bedrag in IJslandse kronen, ter waarde van € 51.000. Ongeveer een dergelijk bedrag aan kronen heeft Amstelveen nog tegoed, maar – evenmin als op het vandaag uitgekeerde bedrag – rekent financieel wethouder Herbert Raat daar niet al te stevig op.
2010-herbert raat-wethouder-De nu uitgekeerde som is ongeveer de helft van € 100.000 euro aan kronen, die door IJsland was geblokkeerd. Het land blokkeerde kronen op grote schaal, om al te scherpe devaluatie van die munteenheid te voorkomen. Samen met andere overheden in de zogenoemde Noord-Holland groep heeft Amstelveen nu via een veiling een deel van dat geblokkeerde geld kunnen verkopen en daarvoor euro’s ontvangen. De blokkade door de IJslandse centrale bank is overigens nog niet opgeheven, maar de veiling bood uitkomst. Raat spreekt van een meevaller.
Eerder incasseerde de gemeente de hoofdsom van 14,9 miljoen euro, plus 536.000 euro rente, waar overigens vier ton aan advocatenkosten tegenover stonden. Dat was exclusief een van € 100.00 aan kronen. Die zou ooit beschikbaar konen als de bank de restricties voor uitbetalen van kronen in vreemde valuta zou loslaten.

“Wij rekenen daar voorlopig nog maar matig op”, zegt Raat. “Maar we kozen er steeds voor de nog in IJsland uitstaande gelden, zo snel mogelijk te incasseren.
Er is een voor dit moment reële wisselkoers gerealiseerd. Graag had ik alle kronen verkocht maar dit is niet geaccepteerd omdat er teveel kronen gelijktijdig werden aangeboden. De binnengehaalde 51.000 euro is boekhoudkundig gezien een meevaller en zal volgens afspraken met de gemeenteraad teruggaan naar de algemene reserve.” 
Nederlandse overheden, waaronder Amstelveen, stalden in 2008 miljoenen bij Icesave, de internetbank van Landsbanki. Toen die failliet ging, leek Amstelveen voor € 14,9 miljoen (exclusief rente)  de dupe te worden.  Uit de boedel kreeg de gemeente dat bedrag terug.

maandag 9 februari 2015

Geen sloop Acacialaan Amstelveen

Vorige week bij woningcorporatie Eigen Haard aangekondigd dat wij niet meewerken om woningen aan de Acacialaan te slopen. Het slopen van de woningen is een oud plan uit 2009.Hieronder een artikel hierover in AmstelveenDichtbij: 

VVD-wethouder Herbert Raat (Wonen) heeft zich in een brief aan de directie van woningcorporatie Eigen Haard uitgesproken tegen de voorgenomen sloop van zestien 55-plus woningen aan de Acacialaan. 

Hij reageert daarmee ook op protest van omwonenden tegen de sloopplannen. Die zijn tegen de sloop omdat de woningen nog in goede staat verkeren. Raat deelt die mening meldt hij in een brief aan de bewoners. 

Volgens hem kan Eigen Haard zich beter bezighouden met renovatie van diverse wooncomplexen, onder meer aan de Lindelaan, Plesmanlaan, Ambrosiuslaan en Parelvisserslaan. Hij wijst de bewoners echter ook op de dat sloop, beheer en renovatie van sociale huurwoningen geen taak is van de gemeente, maar van Eigen Haard. 

De corporatie wil de woningen vervangen door appartementen voor ouderen in het middeldure en dure segment. Dat moet voor meer differentiatie in het woningaanbod van de wijk Keizer Karelpark zorgen. Volgens Eigen Haard is er nu sprake van een ‘verouderd woonproduct.' 

 Zie ook: NUL20 en AmstelveenBlog.

dinsdag 27 januari 2015

KLM is ‘Chefsache': Premier Rutte is aan zet

Voor de KLM is het de komende dagen er op of eronder. Neemt Air France de financiele zeggenschap over of blijft KLM zelfstandig? VVD-kamerlid Ton Elias roept vandaag staatssecretaris Wilma Mansveld op om met haar Franse collega Alain Vidalies hierover in overleg te treden. Dit is onvoldoende. KLM is een ‘chefsache’. Onze liberale premier Mark Rutte en minister van Economische Zaken Henk Kamp moeten dit nu oppakken. Dit dossier is te belangrijk om over te laten aan een staatssecretaris.

In Nederland werken bij KLM 32.000 mensen waarvan velen komen uit Amstelveen. Nog eens duizenden werknemers zijn afhankelijk van de KLM.  Amstelveen heeft een jarenlange relatie met KLM en het welbevinden van het bedrijf gaat ons zeer aan het hart. Amstelveners die bij KLM werken spreken vaak tegen gemeentebestuurders hun zorgen uit. Onze nationale trots mag niet verkwanseld worden zoals al met zoveel grote Nederlandse bedrijven is gebeurd en ook niet langzaam maar zeker financieel leeggezogen.

Morgen komt Mark Rutte naar Aalsmeer om met ondernemers over de toekomst te praten. Dat is natuurlijk nuttig maar van ons mag hij zijn kostbare tijd besteden aan de redding van KLM. Daarmee helpt hij de ondernemers in de regio en Nederland pas echt en als iemand het kan is hij het wel!

woensdag 21 januari 2015

Betalingslimiet om problemen als in Amsterdam te voorkomen

In Amstelveen gaan we een betalingslimiet instellen. Klinkt saai, maar wel belangrijk. Zo hoop ik problemen zoals in Amsterdam te voorkomen toen zij per ongeluk 188 miljoen euro overmaakte in plaats van 1,8 miljoen euro. 

Ook gaan we proberen om 90 procent van de 23.000 facturen die de gemeente krijgt, binnen 30 dagen te betalen. Voor ondernemers is tijdige betaling van essentieel belang. Zeker in tijden van economische tegenwind. Hieronder een artikel hierover dat deze week in AmstelveenDichtbij staat.


Amstelveen treft maatregelen om financiële flaters te voorkomen 

21 januari 2015 | 2 | Door de Dichtbijredactie, André Gerritsen (Amstelveen Dichtbij)

AMSTELVEEN - Financiële flaters bij gemeente Amsterdam, waarbij onder meer sprake was van onbewuste menselijke fouten, hebben ertoe geleid dat gemeente Amstelveen het eigen betaalproces heeft aangescherpt, onder meer door de invoering van een kredietlimiet bij de maandelijkse overmaking van bijstandsuitkeringen. 

Elke maand wordt door Amstelveen in totaal circa 900.000 euro overgemaakt aan bijstandsgerechtigden. Momenteel worden maatregelen getroffen waardoor nooit meer dan een maximum bedrag van 1 miljoen euro kan worden overgemaakt in het gemeentelijke betalingscircuit, een zogenaamde kredietlimiet. 

Nullen

'Automatisch een bedrag overmaken met een paar nullen teveel, zoals Amsterdam overkwam, is daardoor niet mogelijk,' zegt financieel wethouder Herbert Raat (VVD). 'Als in een specifiek geval een grote uitkering noodzakelijk is, dan zijn daarvoor aanvullende handelingen nodig.'

Amstelveen is extra alert op foutieve betalingen. Om te verzekeren dat de juiste betalingen aan de juiste persoon of bedrijf worden gedaan, zijn in het gemeentelijke betaalproces diverse waarborgen ingebouwd. Zo kan één medewerker nooit zelfstandig een betaling verrichten en wordt periodiek door onafhankelijke medewerkers bekeken of financiële controles daadwerkelijk zijn uitgevoerd en hebben gewerkt. Daarboven controleert ook een accountant het betaalproces. Voor alle financiële transacties groter dan een half miljoen euro is onder meer een handtekening van een directielid vereist. 'Maar als er kwade opzet in het spel is, kunnen zelfs deze beheermaatregelen tekort schieten,' realiseert Raat.

Facturen

De lokale overheid betaalt volgens eigen gegevens 87 procent van haar facturen binnen een termijn van 30 dagen. Voor wethouder Herbert Raat is dat nog niet goed genoeg. 'Het vergroten van het bewustzijn bij ambtenaren dat spoedige afhandeling van facturen cruciaal is voor de leverancier, draagt er aan bij dat de doorlooptijd nog verder kan worden verkort,' zo schrijft wethouder Herbert Raat (VVD) deze week aan de gemeenteraad.

Raat streeft het komend jaar naar een percentage van 90 procent: 'Voor ondernemers is tijdige betaling van essentieel belang. Zeker in tijden van economische tegenwind. Amstelveen is voor velen een omvangrijke opdrachtgever. MKB Nederland en Ondernemersvereniging Amstelveen dringen er ook op aan dat bedrijven tijdig hun facturen door lokale overheden betaald krijgen,' aldus Raat.

140 miljoen 'In Amstelveen wordt op jaarbasis ongeveer 140 miljoen euro betaalbaar gesteld en verwerken we zo'n 23.000 facturen. Medio 2011 bedroeg de gemiddelde Amstelveense betalingstermijn nog 36 dagen. Dat was aanleiding om nog eens kritisch naar de doorlooptijd te kijken. Door gerichte maatregelen hebben we dit weten terug te brengen naar gemiddeld 21 dagen in 2014 (gerekend vanaf de ontvangstdatum).

Belangrijke stap is de digitale afhandeling van facturen. Dit is organisatiebreed ingevoerd in 2013. Verder zijn overbodige stappen uit het proces gehaald en worden de daarvoor verantwoordelijken maandelijks geattendeerd op de door hen nog niet afgehandelde facturen. Belangrijk onderdeel is ook de cultuuromslag binnen de organisatie.'

Zie ook: AmstelveenWeb; AmstelveenBlog; AT5;

vrijdag 26 december 2014

Omslag in bestuurswijze gemeente Amstelveen


Bron: AmstelveenDichtbij door André Gerritsen over een andere aanpak in Amstelveen - Het gemeentebestuur van Amstelveen gaat de komende jaren een grote omslag maken in de wijze waarop de stad wordt bestuurd. In plaats van de gemeente als één geheel te beschouwen, komt de nadruk de komende jaren te liggen op het besturen op specifiek wijkniveau. 
Volgens het huidige college is het de enige mogelijkheid om Amstelveen de aankomende 50 jaar economisch en sociaal aantrekkelijk te houden. 'De grenzen van uitbreiding zijn voor Amstelveen letterlijk bereikt en dat behoeft een andere aanpak. We worden veel meer een beheergemeente en dat betekent dat een andere manier van besturen noodzakelijk is,' stelt wethouder Herbert Raat (VVD).
Wijkanalyses
'Amstelveen heeft dit jaar het 50-jarig bestaan gevierd, de koning is geweest. Het is nu echt tijd om de balans op te maken. We moeten niet zelfgenoegzaam achter over hangen omdat het nu in veel delen in Amstelveen prima toeven is. Op basis van specifieke wijkanalyses moeten we problemen benoemen en daarmee aan de slag gaan.'
Balans herstellen 
Een aantal buurten in Amstelveen heeft volgens het college van B en W de komende jaren meer aandacht nodig, omdat in die wijken de sociale en economische balans verstoord is geraakt. Om dit goed in kaart te krijgen is opdracht gegeven om een sociale kaart van Amstelveen te maken, waarin indicatoren als werkloosheid, schooluitval en armoede beter zichtbaar worden. Hierdoor kan het college haar inspanningen de komende jaren gerichter inzetten.
Keizer Karel Park 
Samen met collega-wethouder Peter Bot van Ruimtelijke Ordening gaat wethouder Raat (VVD) aan de slag om de balans te herstellen waar deze is verstoord. 'Bijzondere aandacht krijgen hierbij het Keizer Karelpark en het gebied rond de Carmenlaan. In Keizer Karelpark komt ruimte vrij door de verhuizing van de Parcivalschool en de Tweede Montessorischool. Rond de Carmenlaan is herontwikkeling aan de orde van zowel het braakliggende gebied als van bedrijfsgebouwen die hun functie verliezen. Dit geeft de mogelijkheid om in deze wijken de (economische en sociale) balans te verbeteren.'
Geurvlag 
Volgens Raat is de opgave voor de komende collegeperiodes dat de woningvoorraad niet verslonst en dat eigenaren en corporaties, zoals Eigen Haard, investeren in de bestaande woningen. De grote opdracht is niet spectaculaire nieuwbouw, maar het opknappen en onderhouden van de bestaande wijken.
Wellicht minder opwindend voor wethouders of directeuren met ambities die 'hun geurvlag willen achterlaten' zoals Martin Sommer, politiek commentator van de Volkskrant, schreef op 4 oktober,' zegt Raat. 'Onlangs heeft het college afgesproken met Eigen Haard dat zij hun woningen aan de Parelvisserslaan, de Plesmansingel, de Lindenlaan en de Benderslaan gaan renoveren.'
Sociale huur
In Amstelveen zijn op dit moment circa 10.000 sociale huurwoningen van corporaties. Ongeveer 30 procent hiervan wordt bewoond door huishoudens met een hoger inkomen dan waar de sociale huur voor bedoeld is (inkomens tot 34.678,-). 'Scheefwonen kan de gemeente niet alleen oplossen.
Het college hoopt dat vanwege het rijksbeleid (toepassing van extra huurverhoging voor mensen die met een hoog inkomen in een sociale huurwoning zitten), de scheefheid kan worden teruggedrongen. We zien dat Amstelveen voldoende sociale huurwoningen heeft, alleen komen die tot op heden onvoldoende terecht bij de mensen die het nodig hebben,' zegt Raat.
Wachtlijsten 
'Daarbij komt dat Amstelveen qua locatie, met het groen en alle goede voorzieningen, een populaire woonplaats is. Dit betekent dat er altijd meer dan gemiddeld vraag zal zijn vanuit de stadsregio naar sociale huurwoningen in Amstelveen. Wachtlijsten zullen pas opgelost worden als elke plek net zo aantrekkelijk is als Amstelveen,' besluit Raat.
Dit bericht verscheen ook op: Amstelveenweb, Zie ook wijziging in bouwplannen Westwijk Zuidwest.