woensdag 21 januari 2015

Betalingslimiet om problemen als in Amsterdam te voorkomen

In Amstelveen gaan we een betalingslimiet instellen. Klinkt saai, maar wel belangrijk. Zo hoop ik problemen zoals in Amsterdam te voorkomen toen zij per ongeluk 188 miljoen euro overmaakte in plaats van 1,8 miljoen euro. 

Ook gaan we proberen om 90 procent van de 23.000 facturen die de gemeente krijgt, binnen 30 dagen te betalen. Voor ondernemers is tijdige betaling van essentieel belang. Zeker in tijden van economische tegenwind. Hieronder een artikel hierover dat deze week in AmstelveenDichtbij staat.


Amstelveen treft maatregelen om financiële flaters te voorkomen 

21 januari 2015 | 2 | Door de Dichtbijredactie, André Gerritsen (Amstelveen Dichtbij)

AMSTELVEEN - Financiële flaters bij gemeente Amsterdam, waarbij onder meer sprake was van onbewuste menselijke fouten, hebben ertoe geleid dat gemeente Amstelveen het eigen betaalproces heeft aangescherpt, onder meer door de invoering van een kredietlimiet bij de maandelijkse overmaking van bijstandsuitkeringen. 

Elke maand wordt door Amstelveen in totaal circa 900.000 euro overgemaakt aan bijstandsgerechtigden. Momenteel worden maatregelen getroffen waardoor nooit meer dan een maximum bedrag van 1 miljoen euro kan worden overgemaakt in het gemeentelijke betalingscircuit, een zogenaamde kredietlimiet. 

Nullen

'Automatisch een bedrag overmaken met een paar nullen teveel, zoals Amsterdam overkwam, is daardoor niet mogelijk,' zegt financieel wethouder Herbert Raat (VVD). 'Als in een specifiek geval een grote uitkering noodzakelijk is, dan zijn daarvoor aanvullende handelingen nodig.'

Amstelveen is extra alert op foutieve betalingen. Om te verzekeren dat de juiste betalingen aan de juiste persoon of bedrijf worden gedaan, zijn in het gemeentelijke betaalproces diverse waarborgen ingebouwd. Zo kan één medewerker nooit zelfstandig een betaling verrichten en wordt periodiek door onafhankelijke medewerkers bekeken of financiële controles daadwerkelijk zijn uitgevoerd en hebben gewerkt. Daarboven controleert ook een accountant het betaalproces. Voor alle financiële transacties groter dan een half miljoen euro is onder meer een handtekening van een directielid vereist. 'Maar als er kwade opzet in het spel is, kunnen zelfs deze beheermaatregelen tekort schieten,' realiseert Raat.

Facturen

De lokale overheid betaalt volgens eigen gegevens 87 procent van haar facturen binnen een termijn van 30 dagen. Voor wethouder Herbert Raat is dat nog niet goed genoeg. 'Het vergroten van het bewustzijn bij ambtenaren dat spoedige afhandeling van facturen cruciaal is voor de leverancier, draagt er aan bij dat de doorlooptijd nog verder kan worden verkort,' zo schrijft wethouder Herbert Raat (VVD) deze week aan de gemeenteraad.

Raat streeft het komend jaar naar een percentage van 90 procent: 'Voor ondernemers is tijdige betaling van essentieel belang. Zeker in tijden van economische tegenwind. Amstelveen is voor velen een omvangrijke opdrachtgever. MKB Nederland en Ondernemersvereniging Amstelveen dringen er ook op aan dat bedrijven tijdig hun facturen door lokale overheden betaald krijgen,' aldus Raat.

140 miljoen 'In Amstelveen wordt op jaarbasis ongeveer 140 miljoen euro betaalbaar gesteld en verwerken we zo'n 23.000 facturen. Medio 2011 bedroeg de gemiddelde Amstelveense betalingstermijn nog 36 dagen. Dat was aanleiding om nog eens kritisch naar de doorlooptijd te kijken. Door gerichte maatregelen hebben we dit weten terug te brengen naar gemiddeld 21 dagen in 2014 (gerekend vanaf de ontvangstdatum).

Belangrijke stap is de digitale afhandeling van facturen. Dit is organisatiebreed ingevoerd in 2013. Verder zijn overbodige stappen uit het proces gehaald en worden de daarvoor verantwoordelijken maandelijks geattendeerd op de door hen nog niet afgehandelde facturen. Belangrijk onderdeel is ook de cultuuromslag binnen de organisatie.'

Zie ook: AmstelveenWeb; AmstelveenBlog; AT5;

Geen opmerkingen:

Een reactie posten