woensdag 8 maart 2017

Geen bevoegdheid, wel verantwoordelijkheid


“Het is mensonterend zo weinig zorg als er nog is, met name op de tweede etage waar de dementerenden wonen”. Het is één van de mails die ik ontvang over zorginstelling Nieuw Vredeveld. De signalen gaan over onvoldoende zorg aan bewoners. De afgelopen weken heb ik indringende gesprekken gevoerd met familieleden. Mijn conclusie: de situatie is niet acceptabel.

Wij zijn formeel niet bevoegd over het leveren van zorg in verpleeghuizen, maar toch voel ik mij verantwoordelijk. Het gaat immers om onze oudere, kwetsbare Amstelveners. De medewerkers zetten zich met ziel en zaligheid in voor de bewoners. Maar op de verzorging van inwoners met dementie is nog niet iedereen voorbereid.


Daarnaast liet Brentano ons weten dat zij voor maar liefst 17 bewoners met een indicatie geen budget vanuit het Zorgkantoor. De reden? Er zijn geen “productieafspraken” over deze inwoners gemaakt. Volgens het Zorgkantoor moeten deze inwoners maar verhuizen, eventueel naar buiten de regio. In het belang van onze inwoners wil ik de gemeenteraad voorstellen om Brentano financiële ondersteuning aan te bieden. Eventuele kosten zullen worden verhaald bij het Zorgkantoor, die wel formeel verantwoordelijk is hiervoor.

Het Zorgkantoor heeft inmiddels aangegeven de signalen serieus te nemen en een onderzoek te starten bij Nieuw Vredeveld. Ik hoop dat dit het begin is van betere zorg voor onze Amstelveners.

Zie voor het oorspronkelijke bericht: HerbertRaat.com en hieronder een artikel in De Telegraaf over dit onderwerp:

De Telegraaf 2017-7-3 door Mike Muller

Geen opmerkingen:

Een reactie posten