zaterdag 9 februari 2019

Deze week heb ik gepleit in het Amstelveens Nieuwsblad om aan de slag te gaan met een luchthaven in zee. Ook de voorzitter van VNO-NCW, Hans de Boer, kwam in De Telegraaf met dezelfde oproep. Door continu via een ‘salamitechniek’ steeds meer vluchten toe te laten verdwijnt het draagvlak voor Schiphol en ook de KLM.

In de zee
De luchtvaart groeit door. Kijk naar de ontwikkelingen in landen als India en China. Dat houdt je niet tegen. Daarom is het van belang dat we de luchtvaart zo goed mogelijk accommoderen, zo schoon mogelijk maken en ervoor zorgen dat miljoenen Nederlanders minder last hebben van de herrie en de fijnstof. In de zee dus.

Nationale trots 
Dat het draagvlak voor Schiphol verdwijnt vind ik jammer, omdat de luchtvaart van het groot economisch belang is voor ons land. De vergelijking van de positie van de luchthaven met de gasboringen in Groningen dient zich aan. Beide zaken waren onderdeel van onze naoorlogse nationale trots.

Kluitje in het riet 
Door echter Groningers continu, die echt last hadden van de boringen, met een ‘kluitje in het riet’ te sturen, is het hele maatschappelijk en politieke draagvlag verdwenen. Als we politiek de bakens nu niet verzetten dan zal de luchthaven hetzelfde lot treffen. Het onderwerp is van nationaal belang en daarom hoop ik dat onze premier Mark Rutte met zijn vice-premiers hier het voortouw in zullen nemen.

Zie voor het oorspronkelijke bericht: HerbertRaat.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten