zaterdag 11 juli 2015

Goede oplossing voor A9 in Amstelveen

Deze week heb ik reacties gestuurd aan brievenschrijvers in Het Parool en AmstelveenDichtbij. In de kranten kwamen de heren Taal, Modderman en van Heuvelen aan het woord. 

Zij willen het oude tunnelplan terug voor de rijksweg A9. In mijn brieven leg ik uit waarom dat onverstandig is.

Niet alleen is de tunnel onverstandig op financieel gebied. Het is ook onverstandig voor de leefbaarheid in Amstelveen. Dit komt omdat het verkeer binnenstedelijk sterk zal toenemen. De afslag bij het stadshart zou wegvallen vanwege de tunnel met alle gevolgen van dien. Hieronder het artikel in Het Parool en daaronder de tekst in AmstelveenDichtbij.


Reactie van VVD-wethouder Herbert Raat op ondertunnelingswens

Vorige week stuurden de heren Taal en Modderman een ingezonden brief naar AmstelveenDichtbij. Hierin pleitten zij wederom voor volledige ondertunneling en uitten zij hun zorgen over de gevolgen voor het leefklimaat als de A9 verbreed wordt. Graag geef ik aan hen en alle Amstelveners de laatste stand van zaken in het project en ga ik in op een aantal zaken die, mijn inziens, anders zijn dan zij schetsen.

Onbetaalbaar

In 2007 kwam Amstelveen met het Rijk overeen dat de verbreding van de A9 plaats zou vinden in een tunnel met een lengte van ca. 2 km.

Amstelveen zou hier vanuit de grondopbrengst van gebiedsontwikkeling € 100 miljoen aan bijdragen. De financiële onderbouwing was ook in de toenmalige hoogconjunctuur een luchtkasteel.

Zo zouden we 3.000 woningen (gelijk aan 67 extra Meandertorens, vooral gepland tussen de Meander en het oude KPMG) moeten bouwen en nog 200.000 m² kantoren (gelijk aan 5 extra KPMG-gebouwen). Er staat op dit 160.000 m² leeg, zoals het oude KPMG-gebouw.

Regelrechte kaalslag

Financiering van de tunnel zouden we alleen uit de algemene middelen kunnen betalen. De gevolgen daarvan zouden zeer negatief zijn voor Amstelveen en de Amstelveners. Dit zou betekenen dat een gemiddeld Amstelveens gezin € 5.000 euro moet mee betalen aan de A9. En het zou een regelrechte kaalslag betekenen voor zaken als onderwijs, sport en zorg. Omdat het tunnelplan een te zware hypotheek op onze gemeentebegroting geeft hebben we in 2011 het contract opengebroken.

VVD

De heren Taal en Modderman stellen, nu de economie aantrekt, dat het financieel wel haalbaar is om door te gaan met het tunnelplan. Het verwondert hen dat een gemeente waar de VVD nog het grootste is, zich als een angstige ondernemer zou gedragen. Als ondernemende VVD-er blijf ik mijn boerenverstand gebruiken. Dit betekent geen hoopvol boekhouden en rekenen op meevallers. Ook niet lukraak de belastingen verhogen maar een degelijk financieel beleid.

Te vaak hebben bestuurders, om iedereen tevreden te houden, een houding van “na mijn periode de zondvloed”. Dit doe ik niet. Ook voor onze kinderen en kleinkinderen is het van belang dat we niet boven onze stand leven en rekeningen doorschuiven naar de toekomst.

Oude tunnelplan: extra verkeer door de wijken

Niet alleen financieel is het goed dat het oude tunnelplan van tafel is. Een belangrijk nadeel van het tunnelplan wordt hiermee voorkomen; namelijk dat de toe- en afritten naar en van de A9 bij het Stadshart zouden vervallen. Daarmee zou de bereikbaarheid van het Stadshart en van het westelijk deel van de gemeente sterk verslechteren.

Bovendien zou de verkeersdruk in de wijken fors toenemen met alle gevolgen van dien. Ook bedrijven zoals KLM, waar veel Amstelveners hun brood verdienen, zouden veel moeilijker bereikbaar worden.

40 miljoen in extra maatregelen

Wij hebben ons sterk gemaakt voor een alternatieve oplossing. Zo investeren we 40 miljoen euro in bovenwettelijke maatregelen. Als we niets zouden doen verbreedt het Rijk de A9 met slechts enorme geluidsschermen. Dit leidt tot verslechtering van de leefbaarheid en een ernstige ruimtelijke aantasting van de stad. Vorig jaar heb ik hiervoor een contract met minister Melanie Schultz ondertekend.

Minder geluidshinder en betere afscherming van fijnstof 

Nu komt de A9 in een volledig verdiepte ligging over 1.300 meter met twee overkappingen.
In tegenstelling tot wat Taal en Modderman schetsten in hun brief, leidt dit tot minder geluidshinder en betere afscherming van fijnstof.

Op grond van de jaarlijkse rapportages van het RIVM bestaat de verwachting dat de luchtverontreiniging bij verbreding van de A9 ruimschoots binnen de wettelijke normen zal blijven. Wij zien er scherp op toe dat deze normen worden nageleefd. Ook ter hoogte van de mondingen van de overkappingen.

De aankomende tijd zullen we Amstelveners via http://www.amstelveen.nl/A9, Dichtbij en andere kanalen op de hoogte houden van het project.

Met vriendelijke groet,
Herbert Raat (wethouder financiën en A9)

22-7-2015: Update: AmstelveenWeb en AmstelveenBlog.

zaterdag 4 juli 2015

Amstelveen aan de Amstel

Veel mensen denken dat de Amstelzijde bij Ouder- Amstel hoort. Maar nee, de horeca- en terrasstrip met restaurants als Paardenburg, Loetje en ‘t Deurtje is meer dan ooit: Amstelveen aan de Amstel. De afgelopen jaren hebben we hard gewerkt om het gebied weer een nieuwe toekomst te geven.

In het juli nummer van AMSTELVEENZ geven gemeentesecretaris Rein Schurink en ik een toelichting op de veranderingen. Zo zijn de terrassen en steigers opgeknapt. Ook komen er 300 parkeerplaatsen aan de achterzijde.

De voorzijde wordt straks autoluw en bezoekers komen dan via de achterkant. Dit is ook veiliger voor het horecapersoneel die in de zomer vaak de weg moeten oversteken.

In totaal steekt de gemeente er € 3 miljoen in het hele project. Ook ondernemers investeren fors in dit mooie stukje historisch Amstelveen. In 2011 zijn we begonnen om met alle belanghebbende te spreken. Dus niet alleen de ondernemers, maar ook bewoners en eigenaren.

Toen we net begonnen waren veel mensen aan het klagen over elkaar. Bijvoorbeeld over ‘landjepik’ door een terras groter te maken dan afgesproken. Gelukkig is dit nu omgeslagen in samenwerking. Belangrijke man in het project is Rein Schurink, die wat mij betreft een huzarenstukje heeft afgeleverd.

Aangezien de grens tussen de gemeenten Ouder-Amstel en Amstelveen – al sinds de Middeleeuwen – door het midden van de Amstel loopt, valt de Amstelzijde onder Amstelveen. Er is tweemaal vanuit het gemeentehuis van Ouder-Amstel gepoogd om de Amstelzijde te annexeren, namelijk in 1882 en 1908, maar dat is (gelukkig) niet gelukt. De Amstelzijde is en blijft: Amstelveen aan de Amstel.


zondag 21 juni 2015

Principe

Deze week heb ik per brief aan accountant PricewaterhouseCoopers (PwC) gevraagd om een ingediende rekening voor meerwerk in te trekken. De reden is, dat zij eerder en scherper hadden moeten toezien op het inkoopproces. 

Nu kwamen misstanden aan het licht door onze eigen gemeentelijke controller in plaats van PwC. Om dan vervolgens een rekening voor meerwerk te sturen, terwijl zij onvoldoende scherp gecontroleerd hebben, vind ik niet redelijk.

Telegraaf journalist Hans Vermaak schreef er in zijn column Tegenpool (17-6-2015) het volgende over:

Tegenpool 

Een pittige brief. Zo mag je het schrijven van de Amstelveense wethouder Herbert Raat aan een
gerenommeerd accountantskantoor wel noemen. We kennen de man omdat hij voor de VVD in de stadsdeelraad Westerpark zat en als ambtenaar werkte in de Stopera. Voordat hij tot het ambt van wethouder geroepen werd, was hij woordvoerder van de achtereenvolgende wethouders Irik, Oudkerk, Aboutaleb en Asscher.

Amstelveen was een tijdje geleden in het nieuws omdat het niet goed zat met de inkoop. Volgens de regels die de EU gedicteerd heeft, moeten diensten boven 200.000 euro en bouwprojecten van meer dan 5 miljoen Europees worden aanbesteed. De eigen accountants van de gemeente ontdekten onregelmatigheden bij die processen en lichtte het gemeentebestuur in.

Als wethouder Financiën eiste Raat een diepgaand onderzoek, wat tot nu toe één inkopende ambtenaar zijn baan heeft gekost. Een externe accountant, waar Amstelveen al jaren en jaren zaken mee doet, werd ingeschakeld om de boel op orde te krijgen.

De accountant, een grote naam in dat wereldje, kwam met een weinig zeggend advies en stuurde een rekening van 15.000 euro. Dat zat wethouder Raat niet lekker. Hij ging eens neuzen in oudere rapporten van de externe accountant en ontdekte dat er jaar op jaar niets werd gemeld over onregelmatigheden bij inkoop en aanbestedingen. Nogmaals: dat werd ontdekt door de eigen cijferman van de gemeente.

Raat schrijft: „Een pro actievere en scherpere houding van u ten aanzien van het inkoopproces had ons in staat gesteld eerder corrigerende maatregelen te nemen en daardoor wellicht gemeentelijke kosten, waaronder het door u gedeclareerde meerwerk van 15.000 euro te besparen. Ik zou het daarom passend vinden dat u het in rekening gestelde meerwerk intrekt.’ Inderdaad pittig.

Het gaat om het principe en niet om het geld. De gemeente Amstelveen zit er warmpjes bij. Vorig jaar was er een overschot van 12 miljoen op de rekening. Van de gemeenten met 50.000 tot 100.000 inwoners heeft Amstelveen de laagste schuld per burger: EUR 528. Een Amsterdammer EUR 3760.

Zie ook over dit onderwerp: AmstelveenBlog, AmstelveenDichtbij.

dinsdag 2 juni 2015

Amstelveen laat niemand in de kou staan

In AmstelveenDichtbij stond vorige week een anonieme brief van een wijkverpleegkundige over de bureaucratisering van de zorg. 

Het is goed, dat er in Amstelveen mensen werken die zich hard maken voor anderen. Jammer was, dat er zaken in stonden die niet kloppen.

Zo wordt er gezegd dat een 93-jarige Amstelveense met alleen AOW meer dan 20 euro per uur eigen bijdrage moet betalen aan de huishoudelijke hulp. Dit is onjuist.

Hoe zit het wel?
Aan mensen met alleen AOW (zonder groot vermogen) en een indicatie voor huishoudelijke hulp wordt 19,40 euro per 4 weken eigen bijdrage gevraagd. Het maakt daarbij niet uit, of mensen nu twee of tien uur hulp nodig hebben. Stel dat je een indicatie hebt voor 2 uur huishoudelijk hulp per week, dan krijg je 8 uur hulp voor 19,40 euro per vier weken (nog geen 2,50 euro per uur). Als je vanwege een stapeling van eigen bijdragen in de knel komt kun je een extra vergoeding aanvragen. Kortom socialer dan sociaal.

Bijdrage naar vermogen
Amstelveen geeft ruim 5 miljoen euro uit aan huishoudelijke hulp. Bijna 2000 Amstelveners krijgen hiermee de hulp die ze nodig hebben. Aangezien het om een groot bedrag gaat is het belangrijk dat dit gemeenschapsgeld terecht komt bij inwoners die het echt nodig hebben. Het college en de gemeenteraad hebben dan ook besloten dat vanaf juli 2015 iedereen naar vermogen een eigen bijdrage betaalt.

Anders zouden de enigen die zelf moeten bijdragen aan hun hulp bij het huishouden steeds de mensen zijn die netjes pensioen hebben opgebouwd en altijd een appeltje voor de dorst hebben achtergehouden.

Degelijk financieel beleid
Verder stelt de anonieme briefschrijver, dat ik erin geslaagd ben om de bezuinigingen op de zorg te realiseren. Als wethouder van financiën voer ik in Amstelveen al jaren een degelijk financieel beleid, samen met onze coalitiepartners. Daar kun je natuurlijk over schamperen, maar het zorgt er wel voor dat wij de ruimte hebben om, ondanks de rijksbezuinigingen, 5 miljoen euro aan huishoudelijk hulp te besteden. Maar ook bijvoorbeeld € 85.000 bij te dragen aan de boodschappenplusbus van Brentano.

De bus biedt met de hulp en inzet van betrokken vrijwilligers, zelfstandig wonende ouderen begeleiding en vervoer naar winkels. Mensen worden opgehaald en na afloop weer thuisgebracht. Er gaan altijd twee begeleiders mee om te helpen. In de bus is plaats voor rollators.

Een voorziening die bij een stadsdeel van buurgemeente Amsterdam is wegbezuinigd. Binnenkort rijd ik weer een keer mee om de ervaringen van de mensen die gebruik maken van de bus uit eerste hand te horen.

Hulp voor mensen die het nodig hebben
Mocht u, net als onze anonieme briefschrijver, mensen tegenkomen waarvan u denkt, dat ze echt in de knel zitten stuur me dan een mailtje: h.raat@amstelveen.nl. In Amstelveen laten we mensen die het nodig hebben namelijk niet in de kou staan.

Update 17-6-2015: via AmstelveenDichtbij; Ook volgend jaar geld voor BoodschappenPlusBus.


woensdag 20 mei 2015

‘Een woning kopen is beter dan levenslang huur betalen’

Bron: AMSTELVEENZ over het niet levenslang afhankelijk  blijven van de woningbouwcorporatie – VVD-bestuurder Herbert Raat stelt dat de komende tien jaar in Amstelveen ruimte ontstaat om tussen de zeshonderd en elfhonderd Amstelveense huurwoningen te liberaliseren of te verkopen.

Volgens de liberale wethouder zit Amstelveen vooral ruim in z’n jasje als het gaat om sociale huurwoningen: ‘In Amstelveen zijn zo’n 13.300 ‘goedkope’ huurwoningen. Dat is 32 procent van het totaal aantal woningen in Amstelveen.
‘In 2013 werd 30 procent van de corporatiewoningen in Amstelveen bewoond door huishoudens met een hoger inkomen dan waar de sociale huur voor bedoeld is’.Uitgaande van het aantal huishoudens in Amstelveen met een inkomen onder de grens van € 34.911 zouden er binnen de gemeente circa 9300 sociale huurwoningen bij corporaties en particuliere verhuurders moeten zijn.’
Scheefwonen
In 2013 werd 30 procent van de corporatiewoningen in Amstelveen bewoond door huishoudens met een hoger inkomen dan waar de sociale huur voor bedoeld is. Een belangrijk landelijk instrument om dit zogenaamde scheefwonen aan te pakken is de invoering van de inkomensafhankelijke huurwoning. Naar verwachting neemt het effect van deze maatregel de komende jaren, wanneer de huur steeds verder oploopt, toe. Hierdoor komt uiteindelijk een eind aan de praktijk van het subsidiëren van huur voor mensen die dat niet nodig hebben.
Meer dure woningen
De belangrijkste opgave, vindt het college, is om te zorgen voor voldoende woningen in het dure en middeldure segment. ‘Dat is een voorwaarde om de doorstroming te stimuleren. Deze opgave is een belangrijk element in de Woonagenda van het college voor de komende jaren.’
Vrijkomende woningen in 2015
In 2015 komen naar verwachting zo’n 480 Amstelveense woningen in het sociale huursegment van de corporaties vrij. Naar verwachting gaan hiervan 180 woningen naar bijzondere doelgroepen, zoals sociaal/medisch urgenten en 300 woningen naar regulier woningzoekenden. Een derde hiervan wil de gemeente, onder het lokale label, toewijzen aan Amstelveners. Dit is het maximale wat wettelijk is toegestaan.
Voorrang
Het college van B en W wil Amstelveense woningzoekenden zoveel mogelijk voorrang geven in de eigen woonplaats. Om fricties in vraag en aanbod op de woningmarkt zo goed mogelijk het hoofd te bieden en voorrang te geven aan Amstelveners, brengt de gemeente Amstelveen dit jaar 100 woningen onder het lokale label.’ Dat staat ook vermeld in een antwoordbrief van het college van B&W op schriftelijke vragen van GroenLinks.
Populaire woonplaats
Amstelveen is volgens het college een populaire woonplaats:‘Jongeren die hier opgroeien willen hier graag blijven en ook bij mensen uit de regio is Amstelveen populair. Er zal dan ook altijd meer vraag zijn naar goedkope (sociale) huurwoningen.’
Zie ook: AmstelveenDichtbij, AmstelveenBlog, AmstelveenWeb.

Update 4-6-2015 presentatie nieuwe woonagenda: Zie AmstelveenWeb; AmstelveenBlog, AmstelveenDichtbij.

maandag 4 mei 2015

Uit de bijstand en aan de slag in Amstelveen

Dit jaar is de controle van de hondenbelasting in Amstelveen gedaan door mensen die in de bijstand zitten. Vandaag hebben we resultaten aan de gemeenteraad gestuurd

Vier deelnemers zijn gedurende het project begonnen met een opleiding, om hun kansen naar betaald werk te vergroten. Twee mensen hebben een betaalde baan gevonden en hebben nu geen uitkering meer. Een goed resultaat. Niet alleen voor de betrokken mensen, maar ook voor Amstelveen.

Iedere uitkering kost circa € 15.000 per jaar, dus dat sparen we uit voor andere zaken. Er zijn ruim 13.000 huizen gecontroleerd en we kwamen 232 honden tegen die niet aangemeld zijn. Dit levert de gemeente ongeveer € 14.000 op.
Toch is het allemaal niet vanzelfsprekend. Toen we begonnen met het project kwam de kritiek snel op gang.  ‘De gemeente bespaart geld, dat zal wel het werkelijke motief zijn‘, schamperde Piet van der Lende van de Amsterdamse bijstandsbond op RTV Amstelveen. Ook de SP deed een duit in het zakje op hun site met het bericht: Ondermijnt wethouder Raat het recht op arbeid.
2014-herbert raat hondencontrole bijstandGelukkig dachten de deelnemers er anders over. Zo vertelde William Anthony op de Amstelveense televisie dat hij het belangrijk vindt om mee te doen voor de werkervaring en om bezig te zijn. ‘Want of je nu kort of lang in de bijstand zit, een werkgever zal vragen wat heb je gedaan in de periode. Het is altijd beter om te zeggen ik heb meegewerkt bij de hondenbelasting dan ik heb thuis gezeten’, aldus Anthony.
In het verleden hebben we een extern bureau ingehuurd om de controles uit te voeren. Dat kostte de gemeente voor de hondencontroles meer dan 10.000 euro. Dus ja, we besparen er ook nog eens geld mee. Ook in Amstelveen moeten we kritisch zijn op de kosten. Het merendeel van het geld dat wij als gemeente krijgen wordt opgebracht door mensen die hard werken. Daar zuinig mee om gaan, wat is daar mis mee?
2015-herbert raat maaike veeningenDaarom hebben collega Maaike Veeningen en ik besloten om volgend jaar hiermee door te gaan. Woensdag bieden we alle deelnemers die de schouders er onder gezet hebben een drankje aan om hen te bedanken en het project af te sluiten.
Zie ook: AmstelveenDichtbij, Amstelveenweb.