Soms gaat het snel. Vorige week had ik aangekondigd dat we eigenaren van vervallen panden gaan aanspreken op achterstallig onderhoud. Een paar dagen later, bleek via AMSTELVEENZ, dat de eigenaar van het vervallen pand aan de Amsterdamseweg een schilder opdracht had gegeven om aan de slag te gaan
Wat mij betreft is dit een beginnetje.
Eigenaren die boel laten verlonzen, of het nu KPN,woningcorporaties of wie dan ook is, spreken we aan.
Klasse vond ik dat KPN, twee jaar geleden, de handschoen oppakte en samen met ons een project startte. Gelukkig onderhouden de meeste eigenaren hun bezit goed in Amstelveen.
Overigens is KwikFit, die het pand huurt, ontevreden over het onderhoud. Een medewerker vertelde dat zij ook balen van de staat van het pand. Kwikfit schijnt het te willen kopen, maar de eigenaar wil niet verkopen. Hoe dan ook, verloedering accepteren we niet in Amstelveen.
UPDATE 29-4-2015 via AmstelveenDichtbij: Vergunning ingetrokken. Zie ook: AmstelveenBlog, AmstelveenWeb
.
dinsdag 14 april 2015
donderdag 2 april 2015
Tweede overkapping A9 in Amstelveen
Amstelveen krijgt een overkapping van de A9 bij het Stadshart. Dit wordt de tweede overkapping naast die bij het Oude Dorp. Dit blijkt uit de ontwerpronde waar de afgelopen maanden door Rijkswaterstaat met de gemeente aan gewerkt heeft.
De weg ter hoogte van het Stadshart zou eerst voor de helft afgeschermd zou zijn door horizontale schermen. Nu komt nu een volledige overkapping. Tussen het oude KPMG gebouw en het Buitenplein komt een nieuwe brug over de snelweg. Hiermee komt er een betere verbinding tussen Amstelveen Zuid en het Stadshart.
Ook bij het kruispunt met de Keizer Karelweg komt voor langzaam verkeer een brugverbinding. Dit is niet alleen veiliger voor fietsers en voetgangers het leidt ook tot een compacter kruispunt wat de verkeersafwikkeling ten goede komt. Zo blijven niet alleen het Stadshart maar ook de wijken Elsrijk en Keizer Karelpark goed bereikbaar.
Ook over de Van Hallweg zijn concretere afspraken gemaakt. Zoals aan de bewoners toegezegd heeft de gemeente er bij Rijkswaterstaat op aangedrongen zoveel mogelijk groen te sparen. Dat is gelukt. Op het smalste punt blijft er een groenstrook van tenminste 5 meter. Al met al ben ik blij met deze uitkomsten voor Amstelveen.
We zijn er in geslaagd om voor bewoners en ondernemers extra kwaliteit toe te voegen zonder dat het de gemeente meer geld gaat kosten. Het nieuwe plan is er gekomen omdat we in 2011 een contact met het Rijk hebben opgebroken. Volgens dat contract uit 2007 zouden we € 100 miljoen euro betalen voor een tunnel omdat de weg verbreed wordt. De € 100 miljoen zou verdiend worden met het ontwikkelen 200 duizend vierkante meter kantoren en drieduizend woningen. Met het uitbreken van de crisis bleek dit een luchtkasteel.Vorig jaar heb ik samen met minister Melanie Schultz getekend voor een nieuw plan.
Er komt een verbreding van de A9, maar tegelijkertijd ook verdiept en op plekken overkapt. Amstelveen draagt maximaal 38 miljoen euro bij aan de uitvoering die plaatsvindt tussen 2020 en 2024. Het Rijk investeert 120 miljoen euro en is tegelijkertijd verantwoordelijk voor overschrijdingen.
Zie ook: AmstelveenWeb, Amstelveenblog.
Update 22 april 2015: AmstelveenDichtbij, Amstelveenblog, Amstelveenweb.
De weg ter hoogte van het Stadshart zou eerst voor de helft afgeschermd zou zijn door horizontale schermen. Nu komt nu een volledige overkapping. Tussen het oude KPMG gebouw en het Buitenplein komt een nieuwe brug over de snelweg. Hiermee komt er een betere verbinding tussen Amstelveen Zuid en het Stadshart.
Ook bij het kruispunt met de Keizer Karelweg komt voor langzaam verkeer een brugverbinding. Dit is niet alleen veiliger voor fietsers en voetgangers het leidt ook tot een compacter kruispunt wat de verkeersafwikkeling ten goede komt. Zo blijven niet alleen het Stadshart maar ook de wijken Elsrijk en Keizer Karelpark goed bereikbaar.
Ook over de Van Hallweg zijn concretere afspraken gemaakt. Zoals aan de bewoners toegezegd heeft de gemeente er bij Rijkswaterstaat op aangedrongen zoveel mogelijk groen te sparen. Dat is gelukt. Op het smalste punt blijft er een groenstrook van tenminste 5 meter. Al met al ben ik blij met deze uitkomsten voor Amstelveen.
We zijn er in geslaagd om voor bewoners en ondernemers extra kwaliteit toe te voegen zonder dat het de gemeente meer geld gaat kosten. Het nieuwe plan is er gekomen omdat we in 2011 een contact met het Rijk hebben opgebroken. Volgens dat contract uit 2007 zouden we € 100 miljoen euro betalen voor een tunnel omdat de weg verbreed wordt. De € 100 miljoen zou verdiend worden met het ontwikkelen 200 duizend vierkante meter kantoren en drieduizend woningen. Met het uitbreken van de crisis bleek dit een luchtkasteel.Vorig jaar heb ik samen met minister Melanie Schultz getekend voor een nieuw plan.
Er komt een verbreding van de A9, maar tegelijkertijd ook verdiept en op plekken overkapt. Amstelveen draagt maximaal 38 miljoen euro bij aan de uitvoering die plaatsvindt tussen 2020 en 2024. Het Rijk investeert 120 miljoen euro en is tegelijkertijd verantwoordelijk voor overschrijdingen.
Zie ook: AmstelveenWeb, Amstelveenblog.
Update 22 april 2015: AmstelveenDichtbij, Amstelveenblog, Amstelveenweb.
woensdag 25 maart 2015
Veiligheid niet ondergeschikt aan privacy
Begin dit jaar ging een flat aan de Logger in vlammen op. De bewoonster, een demente mevrouw kwam bij de brand om. Omringende woningen liepen veel roet- en waterschade op. Na de brand hebben we een onafhankelijk onderzoek ingesteld naar de hulpverlening rond het slachtoffer.
Gisteren hebben we de uitkomsten van het rapport aan de gemeenteraad gestuurd.
Hieruit kwam naar voren dat er geen integrale dossiervorming tussen de verschillende hulpverleners was. Zorgverleners hebben ‘los van elkaar’, hun werk goed uitgevoerd, maar omdat informatie niet gedeeld werd was niemand zich bewust van de problematiek. Opvallend is ook dat er geen integrale veiligheidscheck is gedaan naar brandveiligheid aangezien het slachtoffer fors rookte en dement was.
GGZ inGeest zegt in het rapport dat de gemeente in het zorgproces geen belanghebbende zou zijn. Onzin natuurlijk, iedere gemeente heeft verantwoordelijkheid voor haar kwetsbare inwoners. Om situaties zoals bij de Logger te voorkomen moet het roer om. Delen van informatie moet het uitgangspunt zijn. Voor mij mag individuele privacy mag niet koste gaan van collectieve veiligheid. Bij het aangaan van nieuwe contracten met zorgaanbieders zal dit in Amstelveen een belangrijk uitgangspunt zijn. Zie ook: Het Parool, AmstelveenBlog, AmstelveenDichtbij, RTV NH, Amstelveen. UPDATE 31-3-2015; Uitkomst gesprek met GGZ inGeest; en AmstelveenBlog;
Hieruit kwam naar voren dat er geen integrale dossiervorming tussen de verschillende hulpverleners was. Zorgverleners hebben ‘los van elkaar’, hun werk goed uitgevoerd, maar omdat informatie niet gedeeld werd was niemand zich bewust van de problematiek. Opvallend is ook dat er geen integrale veiligheidscheck is gedaan naar brandveiligheid aangezien het slachtoffer fors rookte en dement was.
GGZ inGeest zegt in het rapport dat de gemeente in het zorgproces geen belanghebbende zou zijn. Onzin natuurlijk, iedere gemeente heeft verantwoordelijkheid voor haar kwetsbare inwoners. Om situaties zoals bij de Logger te voorkomen moet het roer om. Delen van informatie moet het uitgangspunt zijn. Voor mij mag individuele privacy mag niet koste gaan van collectieve veiligheid. Bij het aangaan van nieuwe contracten met zorgaanbieders zal dit in Amstelveen een belangrijk uitgangspunt zijn. Zie ook: Het Parool, AmstelveenBlog, AmstelveenDichtbij, RTV NH, Amstelveen. UPDATE 31-3-2015; Uitkomst gesprek met GGZ inGeest; en AmstelveenBlog;
woensdag 4 maart 2015
OZB in Amstelveen 13,5 % onder het landelijk gemiddelde
In Amstelveen stijgt de gemiddelde Onroerend zaakbelasting (OZB) met 1,7% in 2015. Landelijk stijgt de OZB met 3,4%.
De gemiddelde OZB stijgt in Amstelveen van €238,47 naar €242,55. Dit is 13,5 % minder dan het landelijk gemiddelde van €280,55. Dit blijkt uit jaarlijkseafgelopen jaren is het niet toevallig dat we goed uit het onderzoek komen.
Voor ons is de OZB geen ‘melkkoe’ zoals bijvoorbeeld in de gemeenten Muiden, Boekel en Oirschot. Ook in Den Haag lijkt lastenverhogingen vaak de norm te zijn. In Amstelveen doen we het anders. We kijken scherp en kritisch naar alle uitgaven. Politiek vaak lastig, maar wel noodzakelijk. Inwoners en bedrijven hebben het in deze lastige economische tijd al moeilijk genoeg.
Zie ook: AmstelveenWeb, AmstelveenBlog.
De gemiddelde OZB stijgt in Amstelveen van €238,47 naar €242,55. Dit is 13,5 % minder dan het landelijk gemiddelde van €280,55. Dit blijkt uit jaarlijkseafgelopen jaren is het niet toevallig dat we goed uit het onderzoek komen.
Voor ons is de OZB geen ‘melkkoe’ zoals bijvoorbeeld in de gemeenten Muiden, Boekel en Oirschot. Ook in Den Haag lijkt lastenverhogingen vaak de norm te zijn. In Amstelveen doen we het anders. We kijken scherp en kritisch naar alle uitgaven. Politiek vaak lastig, maar wel noodzakelijk. Inwoners en bedrijven hebben het in deze lastige economische tijd al moeilijk genoeg.
zondag 15 februari 2015
Zorgen over KLM, te weinig urgentie in Den Haag
In Amstelveen maken we onze grote zorgen over de KLM. Ook onze collega’s in de regio zoals Paul Slettenhaar, Achmed Baadoud en Kajsa Ollongren houden hun hart vast. De vraag is, of het Air France lukt om de KLM verder in te lijven. Op 18 februari is daar een belangrijke vergadering over. Als KLM verder wordt uitgekleed door de Fransen, dan kost ons dat duizenden banen. Niet alleen in Amstelveen, maar in de hele regio. Vandaag in de Telegraaf onderstaand artikel van journalist Ruben Koops over de situatie.
Van staatssecretaris Wilma Mansveld merken we op dit moment te weinig urgentie om ons nationale belang te verdedigen. Daarbij komt, dat ze in Frankrijk niet onder de indruk zijn van een staatssecretaris.
Daarom heb ik al eerder heb ik gepleit om van KLM een ‘chefsache’ te maken. Onze VVD-premier Mark Rutte zou het onderwerp moeten oppakken. Als we vanwege de Franse economische politiek de KLM, en op termijn de positie van Schiphol, verliezen dan is dat slecht voor heel Nederland.
Zie ook: AmstelveenDichtbij, en AmstelveenWeb.
Van staatssecretaris Wilma Mansveld merken we op dit moment te weinig urgentie om ons nationale belang te verdedigen. Daarbij komt, dat ze in Frankrijk niet onder de indruk zijn van een staatssecretaris.
Daarom heb ik al eerder heb ik gepleit om van KLM een ‘chefsache’ te maken. Onze VVD-premier Mark Rutte zou het onderwerp moeten oppakken. Als we vanwege de Franse economische politiek de KLM, en op termijn de positie van Schiphol, verliezen dan is dat slecht voor heel Nederland.
Zie ook: AmstelveenDichtbij, en AmstelveenWeb.
donderdag 12 februari 2015
Meevaller van 51 mille uit IJsland
Over twee onderwerpen had ik slapeloze nachten toen ik in 2010 wethouder werd in Amstelveen. De verloren € 15 miljoen bij Landsbanki in IJsland en de tunnel van € 100 miljoen voor de A9 (betaald door grondopbrengsten). Inmiddels zijn we bijna vijf jaar verder en de miljoenen uit IJsland zijn gelukkig terug. Ook is het contract voor de A9 aangepast. Vandaag kwam er ook nog eens een meevaller uit IJsland.
Vijf jaar geleden had ik het nooit voor mogelijk gehouden dat het allemaal zo positief zou aflopen. De les voor mij is dat we in Amstelveen ons ‘boerenverstand’ moeten gebruiken en ons niet gek laten maken door mensen die gouden bergen beloven. De nieuwssite AmstelveenBlog (journalist Johan Bos) schreef er onderstaand bericht over.
Amstelveenblog: Ook een restant van de rente, waarop de gemeente te niet meer had gerekend, is nu uit IJsland binnen. Het gaat om een bedrag in IJslandse kronen, ter waarde van € 51.000. Ongeveer een dergelijk bedrag aan kronen heeft Amstelveen nog tegoed, maar – evenmin als op het vandaag uitgekeerde bedrag – rekent financieel wethouder Herbert Raat daar niet al te stevig op.

Eerder incasseerde de gemeente de hoofdsom van 14,9 miljoen euro, plus 536.000 euro rente, waar overigens vier ton aan advocatenkosten tegenover stonden. Dat was exclusief een van € 100.00 aan kronen. Die zou ooit beschikbaar konen als de bank de restricties voor uitbetalen van kronen in vreemde valuta zou loslaten.
“Wij rekenen daar voorlopig nog maar matig op”, zegt Raat. “Maar we kozen er steeds voor de nog in IJsland uitstaande gelden, zo snel mogelijk te incasseren.
“Wij rekenen daar voorlopig nog maar matig op”, zegt Raat. “Maar we kozen er steeds voor de nog in IJsland uitstaande gelden, zo snel mogelijk te incasseren.
Er is een voor dit moment reële wisselkoers gerealiseerd. Graag had ik alle kronen verkocht maar dit is niet geaccepteerd omdat er teveel kronen gelijktijdig werden aangeboden. De binnengehaalde 51.000 euro is boekhoudkundig gezien een meevaller en zal volgens afspraken met de gemeenteraad teruggaan naar de algemene reserve.”
Nederlandse overheden, waaronder Amstelveen, stalden in 2008 miljoenen bij Icesave, de internetbank van Landsbanki. Toen die failliet ging, leek Amstelveen voor € 14,9 miljoen (exclusief rente) de dupe te worden. Uit de boedel kreeg de gemeente dat bedrag terug.
Abonneren op:
Posts (Atom)