zondag 10 oktober 2021

Lijsttrekker voor de VVD Amstelveen

 

2021-Claudio Manchinelli-Herbert Raat VVD Amstelveen
Vandaag heeft de voorzitter van de VVD Amstelveen, Claudio Mancinelli, bekend gemaakt dat het bestuur mij voordraagt bij de leden als lijsttrekker voor de gemeenteraadsverkiezingen in 2022. Ik vind het een geweldige eer en dank hen zeer voor het vertrouwen. 

Uitdagingen 
Toen ik in 2010 begon als wethouder verkeerde de wereld in een kredietcrisis. Het was een lastige periode waarin ook Amstelveen grote financiële problemen kende. We kregen te maken met bezuinigingen vanuit het Rijk, we leken miljoenen euro’s te zijn verloren door het omvallen van de IJslandse Landsbanki en er lag een claim van 100 miljoen euro voor de A9. Ik kan me het controllersrapport nog herinneren waarin onder het kopje ”risico’s” overal een hoofdletter H stond, die staat voor ”hoog”. 

Ik ben blij dat we met de toenmalige coalitie hebben besloten deze problemen bij de wortel aan te pakken. Amstelveen staat er nu financieel goed voor en dat is te danken aan alle partijen in de gemeenteraad die daaraan meegewerkt hebben. Zo kunnen we onze doelstellingen ook daadwerkelijk waarmaken, iets dat niet mogelijk is met een lege portemonnee. 

Verder kijken 
De gemeente Amstelveen heeft de afgelopen tijd een ontwikkeling doorgemaakt. Waar vroeger de voornaamste focus lag op (woning)bouw, hebben we nu de ruimte om verder te kijken. De coronacrisis heeft duidelijk gemaakt hoe belangrijk het is om goede voorzieningen dichtbij huis te hebben. Dan heb ik het niet alleen over praktische voorzieningen zoals supermarkten en afvalbakken, maar ook over voorzieningen voor sport, cultuur en onderwijs. De druk om huizen te bouwen is ontzettend groot, maar we moeten ervoor waken dat we de ziel van Amstelveen in de uitverkoop doen. 

Belangrijk is dat de kwaliteit van leven op niveau blijft en verbetert. De afgelopen jaren is het voorzieningenaanbod al enorm toegenomen. Neem de ontwikkelingen in het Oude Dorp. Het is uitgegroeid tot een levendige dorpskern met de Annakerk als culturele hotspot. Voorheen gingen veel Amstelveners naar Amsterdam voor vertier, we werken er hard aan om ervoor te zorgen dat dit niet meer hoeft. Het behouden, verbeteren en de ruimte bieden aan nieuwe initiatieven staat bij mij hoog op de agenda. 

Continuïteit 
In ons familiebedrijf waar ik vroeger werkte, heb ik ingezien hoe belangrijk continuïteit en langetermijndenken is. Je bent niet alleen verantwoordelijk voor vandaag de dag, maar ook voor de toekomst van je kinderen en kleinkinderen. Ik zie dat voor Amstelveen op dezelfde manier. 

Het is in Amstelveen een probleem dat bestuurders te kort zitten. In de afgelopen 20 jaar zijn er twintig wethouders geweest, waarvan er achttien (90 procent) niet langer dan 4 jaar zijn gebleven. Daarnaast heb ik in de 12 jaar dat ik wethouder ben vijf burgemeesters meegemaakt. Het risico hiervan is dat de waan van de dag leidend wordt en de lange termijn uit het oog verloren wordt.

Bestuurlijke bubbel 
Van Ahmed Aboutaleb, huidig burgemeester van Rotterdam, heb ik geleerd dat je als bestuurder niet in een ”bestuurlijke bubbel” moet gaan zitten. Contact met inwoners en ondernemers is erg belangrijk om te zien wat het effect van beleid is op de samenleving. Daarom breng ik veel van mijn tijd buiten het gemeentehuis door. Als ergens iets aan de hand is, ga ik erheen om te kijken wat er echt aan de hand is. 

Toekomst 
Voor mij is het wethouderschap een ambt waarmee ik iets kan betekenen voor de gemeenschap. Ik ben dankbaar dat zoveel Amstelveners de VVD en mij de afgelopen jaren zoveel vertrouwen hebben gegeven en ik hoop dat dit de aankomende verkiezingen ook zo zal zijn. Mocht ik iets voor u kunnen betekenen, schroom niet om een mailtje te sturen naar h.raat@amstelveen.nl

Voor het uitgebreide bericht zie HerbertRaat.com en voor een item van RTVA hieronder.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten