zaterdag 30 september 2017

Zilveren legpenning voor Linda Roos

Vrijdagavond nam Linda Roos van bbA afscheid in Museum Jan van der Togt. Als loco-burgemeester mocht ik haar toespreken en de zilveren legpenning van Amstelveen overhandigen. Op Linda ben ik zeer gesteld. Onze partijen werken sinds 2010 samen in het college van B&W. Linda bedankt voor de samenwerking en de leuke jaren. Hieronder mijn speech voor haar. 

SPEECH voor LINDA ROOS

29 september 2017 – Museum Jan van der Togt

Geachte mevrouw Roos, lieve Linda, of ‘Miss bbA’ zoals velen jou ook wel noemen. Want dat ben je. In 1993 stond jij aan de wieg van Burgerbelangen Amstelveen. Aanleiding was de in 1991 aangekondigde sloop van de Kweekschool van het Leger des Heils aan de Amsterdamseweg. Tijdens jouw strijd voor het behoud van het pand begreep jij als geen ander dat de daadwerkelijke plek om iets gedaan te krijgen de gemeenteraad was.


Samen met Starrenburg en van Boxtel, richtte jij Burgerbelangen Amstelveen op. De partij maakte een vliegende start en kwam in 1994 direct met vijf zetels in de gemeenteraad. Sinds die tijd heb jij je onder andere hard gemaakt voor monumenten, heemparken en verticaal groen. Zoals jij het zelf zegt: Burgerbelangen Amstelveen is de lokale partij
die de kernwaarden van Amstelveen moet behouden. 

Wij leerden elkaar kennen in 2005, toen ik actief werd binnen de Amstelveense afdeling van de VVD. En ik zag het meteen: Linda was een vreemde eend in de bijt. Maar wel een hele bijzondere én een hele leuke. We konden het meteen goed vinden, onder meer dankzij vier gemeenschappelijke hobby’s: roken (zelf ben ik inmiddels gestopt), een goed glas witte wijn, onze liefde voor honden en het Amsterdamse Bos.


Ik sta hier als locoburgemeester, maar we zijn samen ook een bijzonder proces ingegaan. Burgerbelangen zat lange tijd in de oppositie, in 2010 is daar verandering in gekomen. We zijn gaan samenwerken en ik kan met mijn VVD-pet zeggen: daar heb ik nooit spijt van gehad, integendeel.

De rol van bbA veranderde, want roepen langs de zijlijn is één ding, besturen is een andere. Het is altijd hoofdpijn of buikpijn, maar kiezen moet je. Hiervoor heb je mensen nodig die tegen een stootje kunnen. Linda is er daar per definitie één van samen met mensen als John Levie, Peter Bot en Jitze Bakker.

De bestuurscultuur is volgens sommigen saai in Amstelveen. Die zien liever dat politici vechtend over straat gaan. Dat is misschien leuk voor de show, maar slecht voor de stad. Om een stad goed te kunnen besturen is een stabiel klimaat nodig. Niet teveel geruzie, samenwerking moet voorop staan. En die samenwerking met bbA is zeer gewaardeerd. Ook vandaag is dat duidelijk te zien, een museum vol. Jouw rol binnen de partij was dan ook meer dan een politiek leider, je bent een verbinder.

Binnen de partij, binnen de raad en binnen Amstelveen. We zijn natuurlijk heel trots dat de Koning jouw inzet voor Amstelveen waardeert. Toch is dit voor ons nog niet genoeg. Maar wat geef je dan als college van B en W? Een bosje bloemen opperde collega Jeroen Brandes. Een flesje wijn zei Maaike Veeningen. De burgemeester en Peter Bot kwamen met een doos chocola. Zelf dacht ik aan een zak hondenvoer We hebben gekozen voor iets anders. Linda ik nodig je graag uit om even naar voren te komen..

Namens het gehele college, Mirjam van ’t Veld, Maaike Veeningen, Peter Bot en Jeroen Brandes en mijzelf, overhandig ik jou met trots de zilveren legpenning van Amstelveen. Want wij, de Amstelveners, willen je ook bedanken. Bedanken voor je tomeloze inzet, je bijzondere persoonlijkheid en alles wat je voor Amstelveen hebt gedaan.

Ja, en dames en heren. Mag ik nog heel even uw aandacht? Ik heb het al eerder genoemd: Linda haar liefde voor honden. In haar vrije tijd wandelt zij het liefst met Beau en Shiba in het Amsterdamse Bos. Die twee kunnen natuurlijk niet achterblijven bij hun baasje. Ze zijn misschien niet van echt zilver, maar wél zilverkleurig. Twee hondenpenningen voor jouw geliefde viervoeters. Alsjeblieft. Dank u wel voor uw aandacht en Linda we hopen je nog heel vaak te zien. Op Linda!

Zie voor het oorspronkelijke bericht: HerbertRaat.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten