vrijdag 3 mei 2013

Je eigen eten verbouwen in Amstelveen

Grea Twint en Herbert Raat
Tientallen Amstelveners hebben het financieel moeilijk en krijgen steun van de voedselbank. Maandag krijgen een aantal van hen een stuk grond zodat zij zelf hun voedsel kunnen verbouwen en niet afhankelijk zijn van anderen. Het idee is ontstaan toen ik hoorde dat grond bij de gemeentelijke schooltuinen braak lag. Jammer, want onze kinderen kwamen altijd met tassen vol groenten en enthousiaste verhalen thuis.

Daarom heb ik Grea Twint (initiatiefnemer Amstelveense Voedselbank) gebeld en gevraagd of we de handen in elkaar konden slaan. Wij als gemeente hebben de grond en zij mensen die voedsel kunnen gebruiken. Het mooie van Grea is dat zij niet gaat zitten bedenken waarom het niet kan maar vooral kijkt wat ze wel kan doen. Dus binnen een paar dagen had zij een aantal mensen die mee wilden doen.

Herbert Raat en Kees Noomen
Toen ik over dit initiatief vertelde aan mijn vriend Kees Noomen directeur van Coster Diamonds was hij meteen enthousiast en zegde geld toe om wat leuks te organiseren voor alle betrokkenen. Maandag gaan we we officieel beginnen bij de schooltuinen Langs de Akker met 14 personen. Volgende week woensdag starten we ook in Westwijk.


Dat het in het leven soms anders loopt herken ik vanuit mijn jeugd. Mijn vader werd eind jaren zeventig werkloos, ik was toen een jaar of 12. Destijds was er net zo'n crisis als nu. Huizenprijzen gingen onderuit en iedereen kende wel iemand die geen werk had. Mijn moeder ging schoonmaken bij een bejaarde dame zodat we naar toch naar pianoles en voetbal konden.

Als kind snap je het niet zo maar aan de andere kant weet je precies wat er aan de hand is. Sindsdien ken ik de waarde van geld. Maar, wat ik vooral heb overgehouden van die tijd is dat je zelf het heft in handen wil houden. Daarom ben ik zo blij met iedereen die meedoet. Zij laten zien dat ze handen uit de mouwen steken en niet afhankelijk willen zijn.

Zie ook over dit onderwerp: AmstelveenWeb; AmstelveenBlog; Amstelveens Nieuwsblad en de stelling van Dichtbij;

Bekijk hier de uitzending van RTV-NH over dit project

Geen opmerkingen:

Een reactie posten