zondag 9 mei 2010

Overvolle Klassen

Zaterdagochtend was ik bij RIO, de beste kledingreparatiewinkel in Amsterdam. Al jaren ben ik een tevreden klant. De zaak wordt geleid door de oorspronkelijk (Hindoestaanse) Surinaamse vader met zijn twee zoons. Gefeliciteerd meneer Raat, was het eerste wat ik te horen kreeg en waarom bent u geen wethouder in Amsterdam geworden?

Remi, een van de zoons vroeg of ik ook over onderwijs ga. ‘Want dat is echt heel belangrijk!’. Hij vertelde vervolgens dat zijn dochter het advies gekregen om naar het beroepsgerichte VBMO te gaan terwijl ze heel goed kon leren op de basisschool.

Het enige was dat het kind bescheiden is en niet om extra aandacht vroeg. Grote kans dat je dan over het hoofd wordt gezien. Toevallig had hij op TV het programma: de school van Prem, van Prem Radhakishun gezien. Kinderen werden hierin getest door het onafhankelijke IBOS-instituut en daaruit bleek vaak dat ze veel meer talenten hadden dan het advies van de school aangaf. Hij heeft zijn dochter daarom ook laten testen en zij bleek veel meer in haar mars te hebben. Toen hij met de uitslag naar de basisschool ging zaten ze daar mee in de maag. Een excuus was dat de klassen wel groot waren en dat kinderen die bescheiden zijn daar wel eens de dupe van zijn.

Gelukkig heeft de school meegewerkt om zijn dochter geplaatst te krijgen op een hoger niveau. Prachtig dat het TV-programma gezorgd heeft dat ouders zelf ook het ‘heft in handen nemen’ en niet automatisch denken dat het wel goed zit.
Overvolle klassen
In Amstelveen heb ik nu als wethouder te maken met dezelfde problemen. Een school in het centrum dat wellicht in één jaar twee keer moet verhuizen en een school in Westwijk waar klassen worden samengevoegd. Het resultaat bij de eerste school is veel onrust bij ouders en leerlingen. Bij de tweede ontstaan er overvolle klassen van meer dan dertig kinderen. Ook vorig jaar was dat al het geval bij basisschool de Westwijzer . Het toenmalig gemeentebestuur gaf toen aan dat zij formeel niets konden doen. Ik heb me daar toen me behoorlijk kwaad over gemaakt als raadslid.

Uiteraard kunnen we formeel niet zo veel maar als politiek hebben wel een verantwoordelijkheid om kinderen te helpen. De talenten van kinderen zoals de dochter van Remi en Amstelveners komen zo onvoldoende tot hun recht. Daarom ga ik deze weken samen met schoolbesturen, ouders, ambtenaren en college proberen het deze keer anders te doen. Of het lukt is vraag maar bij voorbaat de ‘handschoen in de ring te gooien’ kan niet. Niet alleen voor de kinderen maar ook voor onze economie. De aankomende jaren hebben we alle talenten nodig.

UPDATE: In het college hebben we besloten over Palet-Noord zie AmstelveenWeb, AmstelveenBlog

Geen opmerkingen:

Een reactie posten